söndag 5 december 2010

BlackPearl - Fram till 2014...?


Med Roadshowen bakom oss klarnar bilden...
Dagens inlägg är tänkt som en skiss, eller en långtidsprognos över aktiens resa inför framtida försäljning av PXX. Det är minsann ingen lätt uppgift att fatta pennan och sätta sig ner och författa en prognos över de kommande åren. De flesta är ju införstådda med ledningens mål, men hur skall vi få en realistisk och trovärdig tolkning av aktiens rörelser så som världen ser ut idag? Vilka påfrestningar i det finansiella systemet kommer att påverka marknadens beteendemönster? Kommer PXX att drabbas mer eller mindre än övriga aktier inom energisektorn? Nej, jag tror inte det.

Jag har valt att presentera två grafer från båda sidorna av Atlanten, där prognosen till stor del påverkats och bekräftats av vad bolagsledningen nyligen delade med sig vid sitt Sverigebesök. Det är därför inte så konstigt att prognosen blir optimistiskt präglad. Uppdragets syfte för ledningen är ju att bygga värden, vilket bygger på den strategi ägarna en gång i tiden fastställt. Med sina goda erfarenheter lyfter bolagsledningen en sten i sänder och bygger systematiskt upp ett substansrikt bolag. Det skapar trovärdighet och i överlag ett lojalt aktieägarkollektiv.

Mitt budskap blir därför positivt. Nu gäller det att anteckna TRENDEN på aktiegrafen, som lever i symbios med den organiska verksamheten samt hopp om en fungerande finansmarknad hela vägen fram till EXIT. Jag har lagt in lite kommentarer på graferna där reservationerna för kommande "gupp" förhoppningsvis kan hålla sig inom en given tradingrange, men att huvudspåret ändå hålls intakt upp! Vi har alltså tre utmaningar framför oss;
  1. Ledningens förmåga att leva upp till omvärldens förväntningar

  2. Inga allvarliga störningar i det finansiella systemet, och att

  3. Aktieägarkollektivets beteendemönster hålls i "schack"!

Jag har i olika sammanhang påpekat att kursutvecklingen kan utsättas för störningar beroende på hur omvärlden utvecklar sig. Att spara i aktier är behäftat med risk, positivt som negativt. Ju högre risk, desto större avtryck på kursgrafen. Vår värld ställs inför stora prövningar kommande år. Vi måste ta till oss att PXX-aktien periodvist kan "strula", men att huvudspåret i den pågående trenden är uppåtriktad. De påfrestningar marknaden kan utsättas för behöver inte nödvändigtvis sarga PXX:s ansträngningar, då vi många gånger tidigare konstaterat att aktien från tid till annan lever ett eget liv.

Det är alldeles för tidigt att med klarhet få en uppfattning om vilken effekt sedelpressarna får på realekonomin. Man hoppas ju att likviditetstillskottet skall sätta fart på BNP-tillväxten. Om inte uppdraget lyckas, kommer förmodligen en ny lågkonjunktur med en fallande USD i kölvattnet. Och då stiger oljepriset. En annan intressant fråga är då hur utbudet och efterfrågan utvecklar sig. Utgångspunkten måste vara att efterfrågan ökar, medan utbudet begränsas något, vilket ger underlag för stigande oljepris.

Sammantaget råder det ingen tvekan om att PXX sitter på stora reserver. Nu är det ledningens sak att med rätt teknik, kommande årens kassaflöde samt non-core-försäljningar, lyfta fram dess riktiga värde. Mycket arbete återstår och vi har inte ens kommit halvvägs på något område. Men det kommer att ta fart från 2011, var så säker!

8 kommentarer:

Suwarrow sa...

Tack! Den här långtidsprognosen för PXX(S) har jag sett fram emot länge! Lova nu att inte trejda bort hela innehavet oavsett vad du ser i spåkulan kommande år - vi vill gärna ha dig kvar ombord!

Hausse och Baisse sa...

Tack själv Suwe.....

Även om jag periodvist kan vara befläckad med aktierelaterad "otrohet" kommer jag att följa bolaget till slutet. Flera av våra gemensamma kamrater har annars hotat mig med plankan...

Nej, jag engagerade mig tidigt i PXX och tycker det är skojigt att följa utvecklingen. Och så får det bli!

Ha det!

Unknown sa...

JÄtteintressant och här kommer ett aningen sen kommentar.

Din andra graf som förutser tradingrangen framöver, hade det inte varit bättre att den uttrycktes i CAD än SEK? Kursen sätts ju i mångt och mycket i Kanada och CAD/SEK har ju pendlat rätt mycket och lär även så göra framöver. I övrigt helt klockrent och jag läser dina inlägg med stor behållning.

Vänligen

Hausse och Baisse sa...

Hej Peter!

Jo, det har du så rätt i, men den kanadensiska grafen kan jag inte backa och skapa utrymme för att rita in kurvorna för kommande år. Grafen är fastfrusen, därav valet av den svenska.

Intressant om PXX uppnått mitt prisobjektiv och om kursen skall harva vidare i sidled kommande veckor. En sagolik utveckling senaste halvåret!

Anonym sa...

Tack för en bra blog, särskilt långtidsprognosen verkar intressant!

Jag är rätt ny med aktier och funderar starkt på att köpa Blackpearl för 20% av min portfölj. Är det ett bra läge att köpa nu eller bör man vänta på en liten dipp? Mvh Johan.

Unknown sa...

H&B, ok tack för info.

Vi har nu nått toppen på den trading range du specifierade och det är ett år kvar innan vi är redo att ta nästa skutt. Det går oerhört fort nu vilket föranleder mig att resonera kring huruvida TA är tillämpligt i detta case. Det tycks finnas krafter med förmåga att driva upp kursen och deras beteende är svårt att förutsäga. Jag håller hårt.

Hausse och Baisse sa...

Till Anonym och Peter...

Alltid vanskligt att rekommendera aktier som skenat, men intresset har ju tilltagit under senare tid mycket beroende på analyser som inkommit och siktar högt.

Kanske man skall avvakta med köp och se om inte kursen kanske rent av backar ner till 40 kr? Jag har ingen aning. Å andra sidan, köper man för att vara med till exit, har det i princip ingen betydelse vilken nivå man plockar upp aktien. Detta är ingen aktie man skall sälja, hur svängigt det än må bli!

Johan sa...

Ok, förstår att det är svårt att rekommendera något mer exakt, men tack för tipsen! Tror jag avvaktar lite och ser om kursen kanske går ner lite.