måndag 17 maj 2010

OMX i fallande trend igen...?

EU-krisen tynger aktiebörserna...
OMX (985)
påverkas negativt av euroförsvagningen mot USD. Kapitalflödena från institutioner riktas nu främst mot de trygga hamnarna USD och obligationer med lång löptid. Förvaltarna inser mer och mer att tillväxten inom den europeiska unionen kommer att skjutas på framtiden så länge de riktade åtgärden mot de stater som befinner sig i akut kris inte visar och bemöts med politisk handlingskraft. Allt detta talar för fortsatt lågräntepolitik och mycket stor volatilitet på aktiebörserna. Så länge dessa mörka moln befinner sig över oss, kommer prrissättningen vara tillbakapressade och en ny lågpunkt kan nog inte undvikas.

Jag bifogar två grafer över OMX, en som avser månad sedan inledningen på 1987, och en som löper ett år tillbaka. Mitt budskap med dessa är att försöka ringa in konoslideringszonerna sett ur ett större perspektiv. I dessa kan vi efter bästa förmåga finna möjliga trendändringar när marknaden utsätts för större rörelser, såväl upp som ned. Jag har även lagt in ett indexnav som byggts upp på historiska rörelser och som därmed kan ge oss support i den fallande trenden.

Månadsgrafen visar oss "supercykeln" där index ser ut att befinna sig i en större toppformation. Detta innebär inte att man för den delen skall tro att vi skall ner till några extremt låga nivåer bara för att vi har lägre toppar. Men så länge avmattningen finns där, kommer alla ansträngningar till uppgång efter en tid att smulas sönder. Det som är av intresse är om navet vid 870-nivån kommer att hålla till kommande sommar. Om så sker, bedöms utsikterna goda för en kort tids återhämtning.

Ettårsgrafen ger oss en annan bild om vi granskar formationen över den gångna vintern. I min senaste prognos över OMX-index, trodde jag på en uppgång i första hand till 1080-nivån, och med facit på hand missades prognosen med 2,5 punkter. Jag hade även en rimlig tro på att index skulle kunna söka sig upp till 1120-nivån, men vi vet ju hur det gick. Den adrupta nedgången på kursgrafen efter IMF:s välvilliga besked om lån till Grekland, visar oss med vilken kraft rekylen satte in. Storplacerarna fann då en ursäkt att trycka tillbaka kurserna och angav då en försvagad euro som orsak.

Nu närmast kan vi förvänta oss en vikande inledning på denna veckas handel och att index faller tillbaka till den färgade zonen inom spannet 920 - 985. M.a.o. fordras en dubbelbotten innan det hela lugnar ner sig och en upprekyl under lugnare former kan infinna sig. Skall vi hoppas att 950 håller? Det enda som intresserar mig är att vi får en högre botten än 7 maj, för då kvarstår hoppet om en sista resa upp innan nedgången på allvar sätter in.

Tillägg;

1020 - 1030 ser ut att bli en möjlig kommande topp, i extremfall 1050 - 1060. Jag räknar med att återhämtningen efter de senaste dagarnas ursköljning och måndagens inledande handel kan ha varit den högre botten vi strävat efter. Sista veckan av maj räknar jag som som den kritiska tidzonen, där förnyad oro förmodas ta överhanden. Fredagen den 28 maj har vi fullmåne, så vem vet...?

8 kommentarer:

Anonym sa...

hej och tack för en bra blogg,

jag håller med om din analys. jag har själv sedan en tid haft strategin att vi ska ner till 870 och sedan vända upp mot 1 200 nivån, liknande det som hände 2006. detta ser jag som ett troligt scenario, men då gäller det att vi löser europaproblemen. min plan är att börja köpa in mig på 870. uppskattar en kommentar om detta.

mvh
/Henrik

Hausse och Baisse sa...

Allt är möjligt i en omöjlig situation... Svårt att på rak arm gå händelserna i förväg, men nog känns denna krisen ut att bli en långbänk...? Jag tror vi får ta en dag i sänder och se hur marknaden beter sig om/när vi väl faller tillbaka i sommar.

I min värld tror jag att nedgången kommer ha en intensiv inledning när den väl påbörjas, för att sedan övergå i pys. Möjligen kan detta ta 4-6 månader och det är först när vi kan identifiera en vändning (botten) man skall gå in i marknaden igen. För eget vidkommande köper jag inga fallande knivar förrän signalerna finns där. Med detta vill jag få sagt att 870 icke är heligt utan index kan falla 50 - 150 punkter till. Allt beror på vilka kaskader som kommer ut under resans gång. Mitt råd är att avvakta händelseutvecklingen tills sikten klarnat och att marknaden dräneras med dåliga nyheter utan att reagera, då som först skall man gå in!

Lycka till!

Plate sa...

Bäste H&B!

Jag har haft några riktigt sköna kvällar med dina anlyser i knät :)))

Du slår nog huvudet på spiken, igen, som alltid...

En intressant artikel som tar upp liknande scenario:

http://seekingalpha.com/article/205542-no-double-dip-no-v-shape-no-reason-to-invest

Ha de!

Mvh
Plate

Anonym sa...

En fundering... får vi ett avslut runt 950 idag... så har vi dubbel botten? isf kan vi gå uppåt till 985 om jag har förstått rätt?

Peter K. sa...

Det är snack om när man ska gå in ja... Men vi som ännu inte sålt något då? :)

Anonym sa...

resan ned fortsätter enligt plan. 870 snart!

vad tror du om den senaste tidens dropp? vilka stöd ser du framöver?

Mvh
/henrik

Hausse och Baisse sa...

Hej!

Kraften i nedgången har överraskat mig, och dessutom att nedgången tidigarelades med en vecka - 10 dagar.

Det som står på tur är bevakningen av 920-nivån. Denna utgör den sista utposten på nedsidan och risken är uppenbar att vi får en punktering inom kort. Intervallet 850 - 870 bör fånga upp pågående kallsupen.

Man kan ju lugnt konstatera att pågående kris är lite udda i sitt slag. VI är ju vana att företag har problem med sin kreditbild, men denna gång är det flera stater som tyngs. Visst får vi avmattning i realekonomin, men jag tror ändå att det vi nu ser är en överreaktion.

Vi får ta en dag i sänder...

Peter K. sa...

När du skriver "innan nedgången på allvar sätter in", vilka nivåer pratar vi om då? 800?

När tror du att vi kan få se index upp mot 1100 igen?

Skulle väldigt gärna vilja ha ett kort svar på dessa två frågor :)