måndag 11 januari 2010

Hurtigruten inför uppgång?

Tystnaden från bolaget har varit kompakt sedan november månad med den påföljden att aktien harvat i sidled i sin konsolidering inom spannet 3,60 - 3,95 NOK i avvaktan på vidare information från bolaget. Detta efter bekräftade signaler från bolaget om att krisen är över. Ny ledning, stort kapitaltillskott, uthyrd båt samt ny storägare var viktiga händelser under slutet av 2009. Det vi nu ser är en inledning på en förväntad återhämtning som kan bli riktigt tilltalande!

Vi ser tydligt på kursgrafen värdet av ett kommande genombrott av 4 kr och det jag vill se är en close över denna nivå och till stor volym, helst mer än 2 milj/dag. Då utlöses en köpsignal som i ett svep kan driva kursen upp till 5 kr på mycket kort tid. Men vi behöver draghjälp från bolagsledningen i form av information som tänder gnistan. Jag blir inte överraskad om så sker inom den närmaste tiden då ett par spännande nyheter väntar oss.

Det glidande medelvärdet MA20 vrider sig sakta upp och klockas idag för 3,87 NOK. Då vi idag ser aktien harva ovanför denna indikator för första gången sedan nov/dec, tyder det på att tidpunkten är mogen för ett utbrott uppåt.

Jag tror att vi hinner med ett genombrott av 5 kr senare i vår, och då är vägen öppen och fri upp till 10-12 NOK. En resa som kan gå riktigt snabbt och om börsklimatet förblir fortsatt positivt!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Bra rek. Verkar som dina önskningar slår in idag också. Hög volym och går förhoppnigsvis 3,95 också. Köpte en post så hoppas det blir fortsatt drag i den.

Hausse och Baisse sa...

Jag tror att det endast rör sig om dagar då vi får se en varaktig handel ovanför fyrkronan.

Kul att du "tittade in" här med kommentar. Jag skall framledes vaska fram mer aktietips på bloggen då det tidigare har efterfrågats.

Anonym sa...

Ja du ligger på "mina favoriter" så brukar regelbundet kika in, riktigt bra analyser alltid ända man kan önska mer är ännu fler bra rekar. som t.ex Pärlan=)
Jag har satt SL under 3,6 för HRG, kör du buy and hold oavsett utvecklingen i det kortsiktiga perspektivet?
Följer du aktier i USA och Canada också eller mest i Skandinavien?
Richard

Hausse och Baisse sa...

Ska aktivera mig något med fler inlägg på slumrande aktier som bedöms ha god potentiel. Svårigheten är rådande börsklimat som kan lägga krokben senare i sommar/höst. Men vad det gäller Hurtigruten har jag hold! Fram till 2012 tror jag på 20-30 NOK!

SL? Supporten är 3,50 och sedan 3 NOK. Inget jag räds över utan köper fler isf!!! Caset är för bra för att säljas på dessa låga nivåer, tro mig!

Jag brukar följa främst råvarubolag på Tornotobörsen (olje- och guldjuniorer) och det är inte otroligt att jag kikar på nya spännande case som presenteras här. Dock avgränsar jag mig till den tekniska bilden då FA är svårare att greppa över.

Kul att du gillar bloggen min!

Penti sa...

Tack Hause, är inne varje dag och
kollar om det är nåt nytt på g.
Det här verkar riktigt bra.
Har tatt ett gäng,så får vi se vart det barkar hän.

Anonym sa...

Ok kul att veta. SL=stop loss menade jag. Mm kollar också på lite guldjuniorer, sitter på lite Lrr.to och OGC.to just nu. Väntar på att plocka upp lite EVG.v innan nästa (förhoppningsvis) utbrott uppåt=) Som sagt tack för en bra sida igen.
Richard

Stoch/3 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Stoch/3 sa...

Har nu köpt på mig Hurtigruten. Fick dem till 4.03. Ser fram mot att växla in frukten av din analys på mitt depåkonto.
Det ser ju onekligen bra ut.

Har kollat din blogg under en tid och det känns som om du har koll på grejerna!

Stoch/3 sa...

Har marknaden gjort sitt med H-ruten nu, eller är det mer att vänta?