torsdag 15 april 2010

Ericsson - Nya starka signaler!

Fräscha signaler som indikerar något stort kommande månad!
Ericsson (77,70)
nådde det starka motståndet vid 80 kronor den 15 mars, men som vanligt saknades kraften till ett genombrott vid det första försöket. Aktien hade ju redan innan dess under NIO handelsdagar stigit med nio kronor, varför en rekyl var att vänta.

Nu har vi fyra veckors kraftsamling bakom oss och i samband med bolagsstämman den 13 april, tändes gnistan då ett fåtal större handelshus utfärdade höjda rekommendationer på bolagets aktie. Det var fascinerande att betrakta onsdagens handel då utdelningen (2 kr) hade avskiljts, men att marknaden såg till att rekylen endast blev 1 krona. Bara detta var ett styrketecken som väckte misstankar om att något stort var i görningen. Så när klockan blev 10,30 överöstes aktien av massiva köporders och kursen skenade upp från dagens lågpunkt vid 75 kronor upp till stängningen på 77,70 kronor. Omsättningen 28 miljoner aktier gav oss därför en omsättning på c:a 2,1 miljarder kronor. Detta borgar för en spännande utveckling kommande månad!

Rallyt kanske inte väckte så stor uppmärksamhet hos den breda allmänheten igår, men i min databas gav gårdagens händelseutveckling klara signaler om att Ericssonaktien står inför uppgiften att stiga 20% på kort tid. Detta kan bero på flera orsaker, men den främsta anledningen torde vara att bolaget kommer att presentera bättre nyckeltal i samband med kommande rapport den 23 april. Dessutom frigörs likvida medel från andra aktieslag som är "färdiga" i sin upptrend såsom industriföretagen, samt slutligen en vild gissning från min sida, den gamla indienordern som redan nu kanske faller ut till bolagets fördel!

Närmast finns goda utsikter till ett test av 80 kronor redan denna vecka. För mig är det en tidsfråga innan genombrottet blir ett faktum, då jag tippar den 23 april blir den stora dagen. Ett genombrott ger aktien goda utsikter att på mycket kort tid stiga till 85-86 kronor, som därefter ger oss en liten rekyl innan den sista fasen uppåt påbörjas där jag förväntar mig 90-95 kronor som kommande målområde. Varför inte till den 15 maj? De stora massiva fondbolagen på det internationella planet känner väl till bolagets starka varumärke, och ser därför sin chans att ta position i aktien.

Jag är ganska optimistisk i dagens krönika i jämförelse med prognosen jag la ut den 16 mars, som var mer en uppmaning om beredskap om ett tillfrisknande av den slumrande Törnrosaaktien, men idag är utgångsläget på tekniska grunder väsentligt bättre underbyggt, varför jag är övertygad om att rycket ligger mycket nära i tid.

12 kommentarer:

Emil sa...

Intressant ligger rätt bra i den, köpte på 74!

Om du skulle göra en analys av Astra Z som är min andra stora post, vad skulle du säga där, är -6% och funderar på om man ska kliva av och gå in i Ericsson istället fullt?

Eller finns det möjlighet för uppgång?

Hausse och Baisse sa...

Hej Emil!

AZN överraskade kursmässigt negativt i samband med rapporten samt utdelningen och föll pladaskt ner från 360-nivån till dagens 322 kr.

När jag blickar på månads- och veckgraferna är jag ytterst tveksam till om vi kan räkna med stora uppgångar framledes. Det är endast en varaktig kurssättning över 360 kr som kan ändra på min avvaktande hållning.

AZN verkar lite "ute" nu och jag förväntar mig inga större rörelser vare sig uppåt eller nedåt.

Vi får se tiden an vad ledningen kan leverera för "hot stuff" som sätter sprätt på kursen. Jag har själv inga aktier i bolaget, utan föredrar ett ägande istället i Meda såsom alternativ,

Emil sa...

Tack för snabbt svar!

Ericsson bara går uppåt, men jag tror jag håller inne med det innehav jag har och är kall angående Astra och får hoppas det kan bli en långsiktigt bra investering!

Om vi slår i 86kr, är det dax o sälja av för att köpa på när vi går ner mot 80kr igen? :)

Kan väl även säga att jag är relativt ny på aktiemarknaden.

Mvh Emil

CB sa...

Hej

Jag är nyfiken på TA men vet inte vart jag ska börja. Finns det bra kurser/böcker el. dyl man bör läsa?

Hur länge har du sysslat med TA och vilka program använder du?

Mvh
CB

Svan sa...

Snart 23e :) Slåss runt 79 nu! Hoppas vi kan få en brytning uppåt snart!

Hausse och Baisse sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hausse och Baisse sa...

Jaha....

Idag har vi ett genombrott av 80 kr och nu riktar vi in oss på en stängning ÖVER denna så viktiga nivå.

Närmast har vi ett svagt hinder vid 83 kr, men nivån kan efter en kort paus (några timmar??) passeras och uppgången kan därefter fortsätta till den lite starkare nivån 85-86 kr. Där tror jag på en kort tids vinsthemtagningar innan vi ser en förlängning av rallyt kommande veckor upp till 92-96 kr.

Anonym sa...

Vill passa på att ge dig en stor eloge. Mkt snyggt jobbat tack!

Anonym sa...

Då är det väl bara att ge upp LM efter denna rapport eller vad anser du?

Hausse och Baisse sa...

Hej!

Möjligen kan aktien backa idag pga rapporten, men samtidigt finns det positiva innslag inför fortsättningen. Marginalerna ökade och detta får mig att tro att bolaget är på gång.

Fortfarande tolkar jag tveksamheter vid 80-nivån och följer upp med en ny prognos till nästa vecka. Jag behåller mitt innehav.

Anonym sa...

Hoppas 77 håller idag..

Peter K. sa...

Hyfsad uppgång idag, känns skönt att ha ryggat! :)