söndag 25 april 2010

OMX - Först rekyl, sedan upp igen!

OMX (1066,82) förbereder avrundningen efter dryga 13,5 månaders uppgång. Uppgången har sedan inledningen på mars i år, varit intensiv då index inledde rycket upp från 940 för att under fredagens handel stänga på sin högsta stängningskurs. Denna uppgång på 13,4% har det tagit 8 veckor i anspråk, varför man ställer sig frågan om det finns mycket mer bränsle kvar för högre noteringar i vår. Jag tror det!

Att ställa en rimlig prognos om börsens utveckling då marknaden skenar, är minst sagt en tuff utmaning. Alltsedan vi såg inledningen på uppgången den 9 mars 2009, har OMX-index stigit med 78%, vilket många använder sig som argument för att kliva av tåget. Men vi befinner oss i en fas där likviditetsflödet är enormt starkt, och i avsaknad av negativ makrostatt, tolkar placerarna detta som en indikation på att vi är ”på rätt väg”. Med detta menas att förhoppningarna om en återhämtning för konjunkturen. Men fortfarande behövs bättre underlag, eller bevis på att företagen nyanställer för att råda bot på arbetslösheten. Med lägre arbetslöshet, desto bättre konsumtion och vinster för börsbolagen.

Till dagens krönika har jag valt att bifoga tre grafer som ger perspektiv på börsens tekniska hälsotillstånd. Ska vi göra en kort summering av detta, är trenden starkt uppåtriktad, men kortsiktigt överköpt. Jag har i tidigare krönikor relaterat till att våruppgången skulle kunna nå upp till 1075-1080-nivån, vilket är fullt rimligt under måndagens handel. Då index under de senaste veckorna uppvisat en större rörlighet med mer markerad slagig kursutveckling, brukar det vara tecken på att en rekyl är mycket nära förestående. Under rådande förhållanden räknar jag med att tiden fram till valborg skall räcka med en begränsad nedsida. Jag kalkylerar med att 1030 – 1036 skall fånga upp denna rekyl, för att därefter se det sista rycket upp med en fin avrundning av hela toppformationen till dagarna kring den 15 maj och förhoppningsvis nå upp till en kommande topp runt 1125-nivån.

Studerar vi ovanstående graf, har jag låtit infoga ett antal trendlinjer som agerar stöd och motstånd i en dagsgraf med stängningskurser. Dessa får betraktas som mycket tillförlitliga i den pågående trenden. Vi ser även en infogad Fibonacchi-beräkning som jag valt att matcha dess viktiga 62/38-relationen på 800- och 924-nivåerna. Konsten med att tillämpa denna metod, är att hitta de nivåer som innehåller kurspauser i en trend, för att därigenom på matematiska grunder ställa en prognos om kommande målområde i den aktuella trenden. Det är mycket viktigt att vi prövar oss fram och att vi då finner en harmoni som smälter in formationen. Som framgår av grafen ovan, får vi då 1122 som riktmärke. Att jag inte väljer okt/nov-bottnarna som utgångsvärde, beror på överreaktionen i nedgången som inte harmoniserar med de bottnarna på 600-nivån.

Kompletterar vi sedan detta beräkningssätt med den svarta ML-linjen, får vi en uppfattning om NÄR vi eventuellt skulle kunna nå upp till detta målområde. Vårt svar blir då runt den 15 maj. Notera även vår hyperviktiga MACD-indikator som uppvisar diskrepans mot kursuppgången. Detta är ytterligare ett varningstecken om att vi närmar oss en topp.

Slutligen vill jag även passa på att visa en veckograf där tre block infogats. Tanken med denna bild, är att visa sambandet mellan marknadens beteendemönster i relation till de matematiska regelverk som vi prognosmakare använder oss av. Som framgår ovan, har vi det gröna och blå blocket som innehåller en uppgång på 200 punkter på OMX-index. Det mellersta och rosa alternativet bygger på 230 punkters uppgång, vilket stämmer gott då vi följer Elliots berömda femvågssekvenser, för att bilda oss en uppfattning om tid och pris i prognosbildningen. Om det översta gröna blockat förväntas innehålla en uppgång på 200 punkter, når vi även i detta fallet 1120-nivån.

Slutligen vill jag påminna om att placerarna i en topp- eller bottenformation byter alltid ut sina innehav från en sektor till en annan. Detta återspeglas i stora kursrörelser i de enskilda aktierna, men har ofta en liten avspegling på OMX-index rörlighet. Denna process kan pågå ytterligare en tid, kanske en bit in i juni, innan vi ser en bekräftad inledning på en rekyl som kommer att dämpa börsintresset 4 – 6 månader framöver. Jag misstänker att den kan bli mycket intensiv - kanske 200 - 300 punkter - varför de som kommer in sent i uppgången, kommer att få utstå påfrestningar som kan bli ganska obehagliga. Men jag återkommer till detta ämne om ett par veckor.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Har sysslat med börsen sedan tidiga tonåren. Lever numer helt av handel, utfärdar omxoptioner som bas och tar då och då köpta positioner. Har ALDRIG tidigare läst någon som haft / har så rätt som Du! Du är helt enormt skicklig! Mvh: Andreas Adelgren

Peter K. sa...

Brukar du/ni gå in i Xact Bear när ni sålt av inför en förmodad nedgång eller ligger ni likvid?

Hausse och Baisse sa...

Hej Peter!

Denna rekylen som jag kalkylerade med, har jag inga negativa positioner alls. Jag tillhör den kategori småsparare som gör lite längre affärer och swingtradar om jag ser aktier som kan driva på upp under en kortare period. Jag säljer därför inga aktier nu.

Till sommaren kommer jag med största sannolikhet att positionera mig i Bear X3 och då lär den korta portföljen avyttras.

Anonym sa...

Hej jag läser din blogg nästan varje dag och tycker att den är jätte bra:) Hur kan bli/lära sig att det kommer en rekyl osv. Har du nån bra tips till mig?


Mvh Filip

Anonym sa...

Hej
Följt din blogg ett tag och är ruggigt imponerad av dina analyser. Nyfiken vilket TA-programm använder du?. Tror du fortfarande på din analys att detta e en rekyl och att vi ska fortsätt upp.?
mvh Mårten

Hausse och Baisse sa...

Lite svar på frågorna

Att tolka formationer och då på förhand bilda sig en uppfattning om upp- eller nedgång, bygger lite på hur svängningarna i trenden ser ut. Jag medger att det är en svåår del i den Tekniska Analysen, men i mitt fall är det många års erfarenhet som lärt mig hur det utvecklar sig. Spelar ingen roll om det rör sig om en enskild aktie eller index. Det upprepas fast i lite olika tappningar!

TA-programmet jag använder mig av i första hand, är Hitta Kursvinnare som lanseras av Aktiespararna. FInns lite olika upplägg som erbjuds. För egen del kör jag Pro-modellen som är intill realtid. Sedan har jag ett separat ritprogram som inte hör hit, men fyller ut graferna med text, pilar och cirklar.

Anonym sa...

Hej. Har den sista björnkramen/det så kallade slutrycket mot 1100+ börjat nu? Och hur är din syn på omx inför nästa vecka?
Mvh

Peter K. sa...

Vilken eller vilka branscher tror du kommer gå sämst i den förmodade nedgången under sommaren?
Mina största innehav är i storleksordning AOil, BlackPearl, VBG, Lumi, Pare, Rörvik. Nåt där som man kanske absolut inte bör sälja? :)

Anonym sa...

Vore trevligt med en uppdatering/uppföljning på omx. Anser du alltjämt topp mitten på maj?

Anonym sa...

Hej! Skulle uppskatta en uppdatering av läget efter gårdagens ras.

Anonym sa...

Kanske på sin plats med en kommentar.

Peter K. sa...

Jösses vilken vecka... Själv har jag ingen direkt plan för sånt här utan jag har både köpt och sålt lite grann. Vågar som inte hoppa av för då ger jag mig fan på att det vänder upp igen :/
Frågan nu är förstås hur det ser ut framöver. Är detta den "lilla" rekylen som det pratats om? ;)

Anonym sa...

Vågar inte hoppa av.......osv gillar den kommentaren.
Nu gäller det och ha ett visst psyke,tänk om den stora rekylen kommer imorgon -6,8% .Nog många som är oroliga för tillfälligt.

Hausse och Baisse sa...

Hej igen!

Jag ämnar göra en uppdatering av bloggen under kommande helg med lite personliga kommentarer över den senaste veckans händelser. Rekylens styrka och djup har överraskat de flesta, även mig själv!

Det vi kan enas om är att Greklandskrisen har blivit en ursäkt för att trycka ner kurserna. Jag tror att vi är nära en botten men samtidigt att vi får ett par veckors återhämtning innan nästa fas i nedgången tar vid. Marknaden kommer att bli mycket slagig kommande månader!

Jag har personligen inte sålt några aktier själv. Det som glatt mig allra mest var att mina guld- och oljejuniorer låg stilla på Torontobörsen, som endast sjönk 0,28% igår. Samtidigt steg CAD 2%. så det blev ju ett litet plus trots allt....

;-)

Anonym sa...

Hej och tack för en bra blogg.Har du några synpunkter på Oljebolaget EnQuest ?