fredag 4 juni 2010

OMX - Hopp och förtvivlan...

Börsen har mycket svårt att skapa en förtroende-givande återhämtning upp...
OMX (990) har svårt att få riktigt bra fotfäste i sina ansträngningar att ta igen förlorad mark. Under den gångna veckan uppvisades en del positiva signaler som kunde vara ett incitament till en återhämtning modell större, men under fredagens handel matades så marknaden av två nya besvikelser; Ungern och Sysselsättningssiffrorna från USA. Index har ännu inte gått i mål för denna vecka, men jag fann en anledning att lägga ut en graf (60 min) som visar börsens komplexa läge.

I min senaste prognos framkom bekräftelse över att veckografen signalerade svaghet. Denna bilden är oförändrad även om OMX-index skulle uppvisa tendenser till fortsatt sidledes rörelser kommande veckor. På dagsgrafen har vi under veckan som gått, åter fått små tecken på positiva signaler som kan bekräfta fortsatt styrka för kommande vecka. Men osäkerheten är, enligt min tolkning, fortfarande mycket stor där fortsatt tvära kast upp och ner kommer att bli vardagsmat. I min värld kan denna volatilitet endast betyda en sak, att stora kapitalrörelser är i omlopp och att detta syns tydligast på flödet över till långa obligationer, där vi ser fortsatta räntenedgångar. Men se upp, räntenedgångarna på dessa tioåringar kan vara en ny bubbla som byggs upp. Men innan det överhettas, har dessa "depåer" blivit en säker hamn för placerarna när börserna sviktar.

OMX-index har etablerat ett ganska kraftigt motstånd vid 1010-1015, och så länge index inte orkar över nivån, finns det anledning att vara extra försiktig. Just här har vi under de senaste veckorna sett flera nedrekyler starta ifrån, samtidigt som vi ser en fallande topplinje från 26 april noteras här. Självförtroendet börjar svikta efter 14 månaders uppgång och marknaden börjar överraskas av mindre goda nyheter som får stor genomslagskraft på "kursen". Har vi nått ett mättnadsstadium då många börjar dra öronen åt sig? Besked kommer inom kort. Även om vi bryter 1015, räknar jag med en begränsad uppgång, där jag lägger ur 1025 som nästa hållplats norröver.

På grafen ser vi att manöverutrymmet minskas successivt då vi infogar en halvcirkel som träffar 985-990-nivån idag på eftermiddagen. Underskrids nivån, räknar jag med att risken för en körare ner till 940-920-intervallet ligger inom farozonen. Bågen spänns och jag blir inte överraskad om den sidledes konsolideringen som jag tidigare räknat med, kommer att bli det resultat vi kan förvänta oss, innan nästa genombrott av 920-nivån kommer. Vi glömmer heller inte att nedgången inleddes för 30 dagar sedan (4 maj), vilket i sig då skulle utgöra ett jubileum om något stort skulle vara på gång idag den 4 juni, då vi åberopar 30-dagars-regeln. Stor försiktighet bör gälla med djärva placeringar.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Du är ganska pricksäker, jag följer dina analyser med stort intresse.
Vad tror du om Astra, kommer den aktien att som tidigare gå emot en eventuell övrig nedgång?
/Cobra

Hausse och Baisse sa...

Hej Cobra!

AZN är definitivt en aktie som man får betrakta som "trygg hamn" i dessa orostider. Nedsidan tror jag är extremt begränsad och möjligen försvaras kursen av de fonder som har ett plikt att ha en aktieallokering (aktivt ägande) på upp till 90% oavsett börsklimat.

Det är lite märkligt att kursen inte haft bättre prestanda. PE-talet ligger på under 7 på 2010 års vinster, vilket är extremt lågt. Jag förstår inte varför vi inte har en notering på 400 kr eller mer här. Även om vinsterna är sagolika, verkar det som att placerarna misstror framtida utveckling. I höstas surrades det en del rykten om att AZN skulle bli uppköpta av Novartis, men so far är det tyst på den fronten. Nu genomförs omorganisationer på löpande band med reducerad personalstyrka, och jag undrar om det ändå inte kan vara så att man förbereder något stort längre fram.

Fritt tänkt av
H&B

Lumbago sa...

Hej,tack för en grym analys (som vanligt)

Vad tror du om guld närmaste tiden
dvs 1-3 månader? vi har ju iaf stark trend uppåt nu vilket få marknader har.

Vh Lumbago

Hausse och Baisse sa...

Hej Lumbago!

Jo, guldet verkar vara en av de få "valutor" som efter rådande omständigheter verkar tryggt. TA-bilden för kommande månader är något splittrad. Kursen kan visst dra iväg upp till 1300-1350 i sommar, då den långa trenden givit oss detta målområde på matematiska grunder. Men detta ryck upp kan även senareläggas till i höst.

Det finns vaga tecken på en ytterligare rekyl ner till 1150, bara för att bredda rådande konsolidering. Denna rekyl kan betraktas som försumbar och ta 4-6 veckor i ansspråk.

Jag är mycket kluven... Men den långa trenden är upp. jag undrar vad som händer när USD inleder sin nedgång? Faller den ner till 7 kr måste AUG upp 150 USD ....

Anonym sa...

Nu kommer kvartals-rapporterna snart. Är en kanonrapport imun mot eventuella nedgångar eller kommer en rapport granskas annorlunda nu och därmed sänka aktien för att det saknas likvider i marknaden?
/Cobra

Hausse och Baisse sa...

Cobra;

Likvider saknas inte utan kapitalet söker sig alltid till enskilda aktier som ligger i en positiv trend. Dessa blir nu till antalet färre...

Rapportperioden kommer igång från mitten på juli och jag tror att kommande nedgång för storbörsen ger viss effekt iform av "rekyldämpare" hos de som överraskar positivt. När nästa uppfas senare i höst startar, vet vi också mer vilak branscher som går stärkta ur marknadens kommande urlakning.

Anonym sa...

Hur ser du på Hurtigrutten? Själv gick jag ut i fredags och hoppas kunna komma in runt 4.50 i veckan. Jag såg att du köpte en post på forumet.
/Barnes