onsdag 19 augusti 2009

BlackPearl - Kort rekyl....

...sedan finns chansen till ett rejält kliv upp!
En kort uppföljning på föregående veckas inlägg med förtydligande om varför jag då räknade med en rekyl. Ska jag vara riktigt uppriktig var jag lite oroad av att kursen steg brant inför rapporten. När så ledningen kungjorde resultatutfallet hejdades uppgången, varför reaktionen besvarades med ett jasså.... Ovanpå detta tvivlade oljepriset i sin uppgång något innan, vilket var ytterligare en pusselbit i sammanhanget.

Sammantaget har vi en stark upptrend på STOR-börsen och den senaste veckans oro på de kinesiska marknaderna är nog övergående. Vi får räkna med att chartret över BlackPearl innehåller budskap om ytterligare tvivel kommande två veckor, men att en matematisk topp kan framräknas runt 10-14 september. Är medveten om att det kan vara något vanskligt att sticka ut hakan med tidsangivelse och kommande målområde, men lite risk får man ta ibland... Det rör ju sig "bara" om en prognos! Jag vill dock fästa din uppmärksamhet på att vi troligen befinner oss i slutfasen av årets uppgång generellt sett, varför när nedgången i höst inleds, kan det ha viss inverkan på BlackPearls aktiekurs!

Jag rekommenderar en detaljstudie av grafen, så kanske bilden klarnar något. Det är ganska kusligt att cirkelbågens referensramar infaller med så stor tydlighet. Jag utgår från lågpunkten den 6 mars vid 4,42 kronor, som sedan träffar de efterföljande topparna i maj, juni och augusti månad. Jag räknar därför med ett kraftfullt uppställ av aktiekursen när vi drar igenom cirkelmotståndet. Ska vi tippa till kommande månadsskifte?




6 kommentarer:

Peter K. sa...

Tjena!
Hur hänger en upptrend på storbörsen ihop med en nedgång på densamma i höst?

Hausse och Baisse sa...

Hej Peter!

Min tolkning och bedömning är att de ledande börserna befinner sig i slutfasen av uppgången från i vintras. Min utgångspunkt är ändå den att vi kommer in i fas två av finanskrisen med sedvanliga kreditförluster som tynger banksektorn. Så länge vi inte får bekräftade signaler på att vi ser inledningen på en förnyad högkonjunktur, ja då återstår inget annat än att marknaden biter i det sura äpplet och säljer ut. VI får inte glömma att vi befinner oss i en negativ trend sedan 2007.

Jag kommer att kanske senare idag skriva en OMX-analys och utveckla mer i detta ämne.

Peter K. sa...

Tror du oljepriset stiger trots sviktande storbörs framöver?

Hausse och Baisse sa...

Nej, det tror jag inte. Jag tror att oljepriset har goda utsikter att stiga upp till $80 som troligen blir kommande topp för ett par månader. Uppgången på olljepriset kommer nog att synkronisera med börsen. När så nedggången tar vid, pyser nog oljan tillbaka.

Peter K. sa...

Men kurser på 17 kr för pärlan känns väl då isåfall ändå inte så troligt? :O

Hausse och Baisse sa...

Jag har vid flera sammanhang påpekat om den nya tradingrangen 14 - 17 kronor kan bli aktuellt om vi etablerar oss över 11,50 kronor.

Någon koppling till oljepriset behöver i så fall inte föreligga, utan jag förväntar mig en strukturaffär som kan driva kursen i extremfall upp till 17 kronor oavsett börsklimat. Mao kan kursen dra kraftigt på egna meriter. Om det sker är det ju alltid trevligt, eller hur?

;-)

Inget är givet men möjligheterna äro många!