torsdag 14 februari 2008

Dags för Pearl att börja skina/skena!


(Tryck på bilden för bättre layout)

Sedan Pearl introducerades på Stockholmsbörsen sommaren 2007, har trenden varit envist nedåtriktad. Detta har inte speglat utvecklingen för bolaget, då produktionen under perioden ökat, men ledningen har hela tiden påtalat att alla tänkbara resurser skall koncentreras på värdehöjande åtgärder. Detta har därför inte lockat nya aktieköpare till investering i bolaget!

Då bolaget tidigare köpt loss mark innehållandes tungolja, har likvid erlagts till säljarna med Pearlaktier. Dessa har under hösten sedan omsatts till likvida medel i form av försäljning, vilket har varit ett av de bidragande orsakerna till aktien satts under press.

Reservuppdateringar sker - i regel - en gång per år, handlas därför aktien långa perioder i en oviss tillvaro mellan rapporterna, eftersom bolaget inte tillför marknaden någon övrig matnyttig information av värde. I början på mars väntar vi med spänning på de nya uppgifterna, och det skulle förvåna mig mycket om bolaget då inte överraskar marknaden med goda uppskrivningar! Vi får hålla tummarna att värdeuppgifterna blir goda och att kommande roadshows till månadsskiftet februari/mars redovisas i svensk media, med den påföljden att bolaget blir kännt och att det i slutändan kan locka till köp!

Förr eller senare skall det lossna med de enorma värden bolaget sitter på. Flertalet analyser som gjorts, visar på sannolika värden enligt P3 på upp till 7 miljarder fat! Dessa tillgångar har marknaden i dessa tider inte åsatt något värde på aktien!

TA (se graf ovan)

I den långa nedtrenden tolkar jag att aktien är inne i den femte och sista vågen. Ett utbrott upp med passering av 14 kronor, skulle vara ett första steg till kvitto på att nedgången är över. Det första motståndet av betydelse blir 18 kronor, där vi får räkna med viss kurspaus. Jag är dock ganska övertygad om att framtida bolagsnyheter kan driva kursen även förbi denna nivå senare i vår, där jag bedömer att 26 kronor är en optimal nivå för en tid framöver.

För att bespara dig som besökare med tekniska termer och referenser, väljer jag att visa en graf med 34-dagars Stochastic samt 5 och 20-dagars glidande medelvärden. Signalerna finns där om att något är på gång. Jag beklagar att bildkvalitén är så dålig, men uppförstora den så klarnar sikten :-)

Jag återkommer med en uppföljning inom kort!

1 kommentar:

Mickegolf sa...

Bra Tom. Sakligt och klart. Hoppas att du får rätt om Pearl. Jga kommer att läsa din blogg så ofta jag hinner och önskar dig lycka till.