måndag 25 februari 2008

Pearl mot soluppgång!


Det tror jag!

Jag skrev ett inlägg för en vecka sedan om att Pearl var på gång att vända upp. Med anledning av att volymen tilltar, kan det vara på plats med en uppdaterad analys av bolagets aktie.

Vi vet att det pågår en roadshow i USA/Canada, och att bolagets vd kommer till Malmö den 5 mars. Vi vet också att bolaget kommer att leverera reservuppdatering av dess oljelager med specifikation över de olika reservgrupperingarna (P1 – P3). Vi vet också att fler aktier omstämplas till svenska depåbevis och att aktien kommer att successivt bli mer ”svenskt” likt Tanganyika Oil. Vi vet också att bolaget har ambition att ansöka om listbyte på Stockholmsbörsen och därmed bli belåningsbart och dessutom omfattas av de svenska börsreglerna (ägaruppgifter och rapportskyldighet). M.a.o. kommer bolaget då att synas mer i media vilket är ett plus. Frågan är bara vilken tidpunkt detta äger rum.

TA
Det som gläder mig är att Bollinger20 har dragit ihop sig och förbereder ett uppställ, tror jag! Detta resonemang har sitt stöd i när jag betraktar MACD och Stochastic34, som vrider sig upp från låga nivåer. De glidande medelvärdena och även de givit mig positiva signaler. Min önskan är att få se Stochastich-kurvan uppe på höga höjder och att MACD etablerar sig ovanför nollstrecket. Detta är en klar signal om att en ny upptrend har etablerats och att vi då kan njuta av en fin uppgång. Detta skulle i så fall vara första gången på svensk mark!

De nivåer som kommer att vara av betydelse vid en eventuell uppgång, är 14, 18, 22, och 27 kronor. Dessa nivåer kan komma att utgöra fikapaus i uppgången. Kvittot på att bottenformationen skall betraktas som färdig, är om/när aktien etablerar sig över 18 kronor. Ett första viktiga steg i denna process, är när den fallande trendlinjen bryts vid 14 kronor. Om så sker betraktar jag att pusselbiten fallit på plats och att vi slutligen kan slappna av och njuta av återhämtningen!

Summerar vi den förväntade händelseutvecklingen är min slutsats den, Det börjar hetta till!

Inga kommentarer: