lördag 13 mars 2010

BlackPearl - Upprepas säsongs-mönstret?

Ja, det finns faktiskt mycket goda utsikter för det...
En liten kort uppföljning till prognosen jag la ut 12 februari...

Jag förväntade mig en kraftsamlande rekyl under 2-3 veckors tid och med facit på hand blev det rätt. Rekylen underskred aldrig 15 kronor, vilket vi kan tolka som ett styrketecken. På 10 handelsdagar for kursen sedan upp till 18,60 kronor, eller +24%. Mäktigt! Men vad kan vi förvänta oss för de kommande veckorna? Blir det rakt upp, eller infinner sig viss tveksamhet nu?

Tar vi fram luppen och granskar dagsgrafen, är aktien tekniskt sett något överköpt. Finns därför skäl att misstänka kort paus, vilket vi f.ö. såg en tendens av redan under fredagens handel. Volymen klingade av och en lugnare utveckling är kanske att vänta kommande 2 veckor. Möjligen skulle sista veckan av mars kunna ge oss förtecken på ny körare upp. Och om min tolkning blir korrekt, kan det bli extra roligt! Varför?

Jo, jag satt igår kväll och studerade säsongsmönstret över de senaste 4 årens utveckling för BP-aktien på Torontobörsen. Och mycket riktigt ser vi att april och maj månad årligen är den mest gynnsamma tidpunkten, vilket jag också markerat i ovanstående graf. Visst finns det hotbilder, men tycker nog möjligheterna överväger denna gång, såväl på de fundamentala som de tekniska grunderna. För att inte tala om t.ex. de insiderköp som offentliggjordes nyligen! Ovanpå allt detta har vi en god riskaptit på världsbörserna, varför vi behåller en optimistisk grundinställning så länge trenden pekar upp! Så därför, kommer det en nyhet från bolaget till kommande månadsskifte, eller vad det nu kan månne bli, bevaka den så enormt viktiga nivån CAD 2,80. En passering av denna till bra volym innebär inget annat i min värld än att kursen ska rakt upp till CAD 4! Utsikterna är goda och trots oro runt omkring oss, behåller vi lugnet och följer med så långt det går! Nivån CAD 4 tror jag kommer nog bli en topp som kommer att hålla en god tid framöver. Att sälja av viss del av innehavet betraktar jag inte som ett tjänstefel, för att kliva in igen på en lägre nivå längre fram.


Den svenska kursgrafen bekräftar ett synnerligen gott utgångsläge och tolkningarna man kan göra på de olika indikatorer, stärker ytterligare min prognos.
Varför göra så svårt för sig? Så länge trenden är upp följer vi med lugnt och stilla!

8 kommentarer:

Soda sa...

Tack för din uppdatering, läsvärt som vanligt.

Anonym sa...

Tack för fin uppdatering av pärlan/henke

Anonym sa...

Instämmer med ovanstående talare..

NN4AN_Mike sa...

Hejsan H&B.

Tack för fina analyser.
Kommer definitivt att bli en återkommande besökare till din blogg. Jag själv har också gjort en del aktieanalyser fast de har varit av det mer oseriösa slaget...

http://tetrisism.blogspot.com/2009/12/saljsvart-guld-kopbrunt-guld.html

Ha det så gott så hoppas vi att vår resa med Hurtigruten blir givande.

Mvh
Mikael

Mercedes sa...

Tackar o bockar !
det var som ljuv musik för själen
att läsa.

Viking sa...

Tack för dina analyser, såväl här som på Avanza-forum!

Anonym sa...

2,90 cad.. Tack för en en bra blogg!

Anonym sa...

2,90 cad.. Tack för en bra blogg!