onsdag 2 juli 2008

Pearl - Förbi 14 kronor?

Möjligt genombrott av den stategiskt viktiga nivån inom kort!

Pearl-aktien har fram till halvårsskiftet dragits med ned i den allmänna börsnedgången, men 12 kronors-regionen bromsade upp för denna gång. Många andra oljeaktier har i jämförelse klarat sig betydligt bättre, med stöd av ett starkt oljepris. Tungoljan noteras i dagarna till $126, varför den återhämtning vi idag ser på börsen får betraktas som "rättning in i ledet", d.v.s. att kursen bör varaktigt noteras över 14 kronor. Vi ser ambitionerna idag och det intressanta är om kursen kan håll sig på högre nivåer kommande veckor, då jag ser en intressant höst framför mig!

Formationen på såväl Toronto- som Stockholms-börsen tenderar att skapa en snedvriden upp-och-ned-vänd HS-formation, där högeraxeln ger utrymme för kommande kurssvängningar i spannet 14 till 16 kronor. Min utgångspunkt är att den allmänna börsoron fortsätter en bit in i augusti, varför det finns en risk att kursen hålls tillbaka åtminstone fram till rapportdagen (14 aug). Men å andra sidan, ju bredare bottenformation destor starkare uppgång när den väl sätter in!

Under de kommande dagarnas handel, vill jag se aktien handlas kring 14 kronor, helst något högre för att MA20 skall reagera med en liten uppgång. Då kursen nu noteras över MA20, ser jag som ett gott tecken på att den senaste tidens utförsäljningar kommit till ett slut. Den snabbare MA5 kan komma att bryta upp igenom MA20 till nästa vecka, varför jag tror att utsikterna för en tangering av de gamla toppnivåerna under maj månad kommar att testas snart, mycket snart.

Summerar jag grafens utformning, tolkar jag att aktien bedöms ha mycket goda utsikter till stora kursstegringar i höst. Med stöd av högt oljepris samt ytterligare non-core-asset-försäljningar, återuppstår riskaptiten hos placerarna på ett mer övertygande sätt. Aktien förefaller vara bortglömd, men ett kommande listbyte skulle kunna saluföra bolaget, vilket varit efterlängtat. I skrivande stund känner jag inte till när ett listbyte blir aktuellt, bara att det kommer att ske under kommande halvår.

Inga kommentarer: