måndag 22 december 2008

OMX - kraftsamlande rekyl

Nytt år inleds med januarihausse?
OMX-index söker sig ner igen efter föregåendes veckas kraftlösa försök att nå över 670-nivån. Indikatorerna på dagsgrafen faller tillbaka från överköpta nivåer, vilket inte betyder annat än att börsen måste ner en sväng till och inhämta ny kraft till nästa försök till uppgång. Marknaden var därför inte mogen för att stiga, trots goda nyheter med räntesänkningar och den tillfälliga bailoutlösningen för GM m.fl. Dessa händelser var redan inprisat av marknaden.

Vi kan först och främst notera att 30-dagarsregeln ser ut att vara pålitlig då vi refererar till lågpunkten den 21 november. Vi eftersträvar en högre botten kommande 2-4 handelsdagar vilket intygar om att börsen har mer att ge kommande veckor på ovansidan. Men hur djup kan vi tillåta rekylen bli?

Jag har i grafen ovan på försök infogat ett antal cirkelbågar som inger harmoni till den historiska utvecklingen. Jag medger att jag ännu inte behärskar detta område, men såsom index utvecklats sedan 25 november, har vi en fallande cirkel som därför agerar motståndslinje. Ett famtida genombrott på ovansidan torde därför utgöra en signal vi väntar på, som bekräftar köpsignal.

Jag har dessutom infogat ett antal fallande topplinjer av betydelse. Den viktigaste är den från toppen den 4 november, som idag skär i 630. Jag tror att denna förblir vår viktigaste support kommande dagar. I extremfall kan dock index backa tillbaka till 620-nivån och därifrån vända klack rakt upp. Närmast har vi 648 som är av betydelse, där jag förväntar mig en lugnare utveckling tills dess vi får besked om det skall ner några % till, eller om rekylen stannar här.

Var uppmärksam på att den kommande uppgången förblir endast tillfällig, då OMX förväntas arbeta sig upp till jan/feb, varefter den troliga utvecklingen blir en sista ursköljning nedåt under våren. Det ska bli spännande att mäta av volymen och höjden på det förväntade rallyt. Med detta som facit underlättas kommande, och förmodligen den sista fasen av nedgången från 13 juli 2007, beräkning av vårens lågpunkt.

Inga kommentarer: