onsdag 13 augusti 2008

Tanganyika Oil - Inför rapporten...

Dags att singla slant, krona eller klave?
Imorgon torsdag lämnar bolaget rapport och vi får då korten på bordet om bolaget utvecklas i rätt riktning. Det floreras en del rykten om mycket bra produktion under Q2, där ökningen i jämförelse med Q1 i det närmaste har fördubblats för egen räkning. Under Q1 var nettoproduktionen 4 139 fat/dag. Om nettoproduktionen når upp till mer än 8 200 fat/dag, lär dagens kurs försvaras! Om nettoproduktionen istället når upp till 10 - 11000 fat/dag, lär kursen stiga.

Aktien har utvecklats mycket starkt under 2008. Att produktionen ökar torde vara klart, men att kursuppgången även fått bränsle p.g.a. rykten om kommande försäljning redan till denna höst, gör att Tyks utvecklats väsentligt bättre än övriga oljebolags aktier. Därmed är risken betydligt HÖGRE vilket man måste ha i åtanke under de kommande veckornas handel. I kursen finns en UPPKÖPSPREMIE som gör aktien extra sårbar vid minsta besvikelse.

När jag granskar grafen, ser jag att den långa trenden alltjämt är uppåtriktad, men ser att 125 kronor är en viktig supportline som helst inte får brytas. Hela uppgången har skapat en toppformation som varat i 3 månader, varför ett utbrott uppåt eller nedåt är att vänta. Jag förväntar mig därför relativt omgående en reaktion på aktiekursen! På nedsidan tror jag att området kring 113 - 115 kronor förblir en botten om 125 kr-nivån brister. Den korta trenden är negativ och indikatorerna har inte riktigt bottnat ännu, men en vändning upp ligger inte långt borta i tid. Så därför tror jag att en ev rekyl inte blir långvarig alls!

Oljeprisets volatila rörelser torde inte ha någon effekt på bolagets aktie. All fokusering är riktat på produktionsökningens storlek och kommande försäljning av bolaget. Om vi tänker oss att rapporten blir stark, kan jag inte utesluta ett förnyat rally påeldat av nya uppköpsrykten. Bruden är i princip färdigklädd och om/när hon överlämnas, vet bara parterna vid förhandlingsbordet. Jag kan därför inte tro något annat än att vi då får en snabb resa av egen kraft upp till 160 kronor igen.
I grafen har jag lagt in MA100 samt Stochastich34. MA:t stiger och noteras i 130 kronor. Så länge kursen håller sig över average, är signalerna positiva. Studera gärna dess historiska rörelser i relation till betalkursen och dess pålitlighet ifråga om upp- eller nedtrend.
Bara en reflektion, för 100 handelsdagar sedan hade vi lågpunkten den 20 mars vid 92,50 kronor. De påföljande 41 dagarnas handel lyfte aktien 60 kronor. Inget är givet, men skall MA100 pinna på upp med samma lutningskoofficient, kanske vi får en topp i oktober runt 200 kronor? S34 söker en botten idag eller imorgon och bör därför ha goda möjligheter till ny uppgång, kanske redan till nästa vecka?

Det troliga är att det snart andas stora händelser varför jag tycker att man skall ha aktien i depån. Att aktivt köpa och sälja aktien framöver, kan lätt bli ödesdigert, då vi vilken dag som helst under hösten får bevittna ett bud på bolaget. Aktien bör därför ligga kvar i byrålådan! I den senaste analysen Öhmans FK producerat i augusti i år, anger man 215 kronor som kommande riktkurs. M.a.o. en stark köpsignal har utfärdats av bankirfirman.

Inga kommentarer: