torsdag 14 maj 2009

Pearl - Ner i diket!

Men som tur är är diket grunt!
Cirkelstödet bröts vid 8,60 kronor och våra farhågor om att en större rekyl skulle inledas lät inte dröja på sig. Under den inledande handeln idag, såg vi ett par vettskrämda placerare som kastade ut sina innehav till rabbaterade kursen 7,60 kronor. Viss förståelse finns ju med hänsyn till det allmänna negativa börsläget, men det troliga är att vi ser en återhämtning på kursen upp till signalområdet vid 8,50-8,60 kronor. Därefter kan rekylen åter ta överhanden och plana ut vid 7 - 7,20 kronor under andra halvan av maj månad.

I grafen ovan har jag markerat de stigande bottnarna i formationen som än så länge är intakt. Jag utgår ifrån att vi slipper se extrema djupdykningar då känslan finns att den nya era som påbörjats med den nya ledningen och de fastställda riktlinjerna för verksamheten, lyfter bolaget ett snäpp upp. Att endast tidigare varit fokuserade på värdehöjande insatser, till även producerande, skapar alltid ett bredare intresse hos placerarna, vilket är ett plus. Ett gott tecken på detta är att handelsvolymen tilltagit under senare tid. Givetvis kan vi heller inte bortse från finansiella kriser, men så länge lugnet finns där, har vi en bättre plattform att stå på. Att inhandla BlackPearl långsiktigt i den kommande rekylen, torde vara gynnsamt med den städade balansräkningen och de lågt ställda förväntningar som finns. Nästa rapport som bolaget levererar kommer att bekräfta detta!

12 kommentarer:

Baxus Avanza sa...

Underbart skrivet !

Anonym sa...

Hej!

Har precis hittat din blogg. Kanonbra!

Har en fråga om dina cirklar. Hur fungerar dessa egentligen? Har det med Gann att göra?

P.S. Plockade in Pearl nyss på 7.90 kr D.S.

/Fredde

Hausse och Baisse sa...

Välkommen Fredde!

Skojigt att du gillar annorlunda analyser av en annorlunda figur! ;-)

Jo, cirklar har sitt ursprung från Gann, men har i det offentliga ljusets inte synts till. Jag tycker att dessa är minst lika bra verktyg som trendlinjer hit och dit.

Jag har dessvärre inte sett andra publiscera liknande analyser, så jag känner mig ganska ensam på området. Men samtidigt måste det påtalas att jag är ganska "stolt" och nöjd över dess pålitlighet!

/H&B

Anonym sa...

Hej H&B!

Tackar!

Har alltid varit nyfiken på Gann utan att gå så djup på det. Men jag tror absolut att man har mycket att hämta hos den herren!

Tror att tid har större betydelse än vad priset har.

Har sökt med ljus och lykta över ett TA program med Gann. De som finns är ju så dyra och bara på engelska. Känns inte så kul då man vill ha ett på svenska med svenska aktier.

Hur F får du in cirklarna i HK ?

/Fredde

Hausse och Baisse sa...

Om du mailar mig så skall jag visa dig!

Anonym sa...

Tjena HB

Har följt din blogg i minst ett år och vi känner ju varandra från Avanza :)

Tror du fortfarande på en påhälsning i signalområdet kring ca 8.50 innan en rekyl ner mot 7; an inträffar?
I Kanada har det ju redan skett verkar det som.

Tack för ditt grymma arbete som du lägger ner på Pärlan!

MVH
Supera

Hausse och Baisse sa...

Hej supera!

Visst minns jag dig! Du är ju inte så aktiv med skrivandet, men roligt att du hittat hit! Och att du uppskattar skrivandet!

Jag är kluven inställd på din fråga men tror nog att chansen att vi skall träffa 8,50 kr igen känns mer avlägset nu. Alla oljeaktier på sthlmbörsen steg igår fredag utom pärlan. Det är ju en liten svaghet i sig, varför jag tror på en sidledes handel med viss dragning nedåt kommande veckor - 2-3 st? Oljan ser också den ut att halka tillbaka ner till $54-55, vilket hämmar kommande försök till uppgång. Men det rasslar nog när vi kommer in i juni månad!

Ha det!

Anonym sa...

tack för ditt svar.
Tänkte mest att vi låg vid 7.60-8.20 när du poängterade påhälsning vid 8.50-8.60.
Jag vet att det inte är lätt träffa toppar och bottnar. Hoppades på att få iväg mina kortsiktiga pärlor vid ca 8.40 och kanske köpa tillbaks dem på 7.30-7.50 inom kommande veckor.

ah, alltid svårt det här med kortsiktig trejding, visste att vi skulle ner när vi närmade oss tian men trodde att vi skulle röra vid 10;an åtminstone. Mitt inne i en rally blir det känslomässigt svårt att trycka på säljknappen, speciellt med Pärlan.

Anonym sa...

Tack för en bra och mycket intressant blogg. Dina analyser är proffsiga och tänkvärda. Jag har naturligtvis ett eget innehav i nämnda aktie, men det är ett långsiktigt projekt :-)

Anonym sa...

Tjena H&B

Tror du fortfarande på en nedgång efter att aktien nu gått över 9;an?
Typ påhälsning ner till bottennoteringen 7.60 under maj månad?

Mvh
supera

Hausse och Baisse sa...

Hej Supera!

Svårt att säga.... Det enda som varit rätt var att uppgången hejdades och att aktien under veckan som gått visat en god styrka med hög volym både här hemma och på Torontobörsen. Det förefaller vara så att större placerare tar position där borta...

Studerar man veckografen finns både hot och möjligheter varför budskapet är mycket kluvet! Kommande vecka blir därför mycket spännande om t ex oljepriset fortsätter sin envisa uppgång eller ej.

Anonym sa...

Tack H&B för dina synpunkter!


Oavsett så blir det en spännande vecka som väntar.

MVH
supera