torsdag 10 april 2008

Nya uppköpsrykten pressar upp Tyks-aktien!

Tanganyika Oil har oddsen på sin sida. Flera analytiker rekommenderar aktien, produktionen ökar, och oljepriset stiger igen. Tyks förbereder därför attack av 125 kronor.

Just 125 kronor kan vara den så viktiga nivån som upplyser oss om att aktien ligger i en positiv eller negativ trend. Om vi detaljstuderar grafen ovan (klicka för uppförstoring) kunde vi se att en köpsignal utfärdades vid genombrottet juni 2007. När så toppformationen var färdigbildad, utlöstes säljsignalen från samma nivå två månader senare, då kursen föll brant ner till 100-lappen. Upprekylen skapade en dubbeltopp vid just 125 kronor i september och oktober, och den påföljande nedgången bombades kursen fullständigt samman med en träffad lågpunkt vid 58 kronor.

Uppgången som inleddes den 22 januari, innehåller en kusligt likt spegelbid av nedgången, där vi ser en upp-å-ner-vänd HS-formation, där högerskuldran är något högre. Men de dagsbaserade indikatorerna ger mig information att det finns mer att ge kommande veckor, varför jag känner mig ganska säker på att 125 kronor kommer att nås nu. Därmed är det inte sagt att vi får ett genombrott vid det första försöket, men som jag tolkar de veckobaserade indikatorerna, är prognoser mycket goda för att det kommer att smälla till ordentligt efter en kort tids konsolidering! Som jag tolkar de veckobaserade indikatorerna, kan styrkan hålla i sig ytterligare 5-7 veckor innan kurspausen infinner sig!

Den dagen pusselbiten faller på plats och 125 kronor passeras till hög volym, kommer vi sannolikt få en likartad utveckling som april 2006, eller juni 2007, d.v.s. att kursen drar 20-25 kronor på några få dagar bara för att nå upp till gamla ATH vid 152 kronor. Jag vill inte utfästa några garantier, men den 9 månader långa utvecklingen sedan toppen i juli 2007, innehåller så många spännande prisobjektiv om ett eventuellt uppköp blir av. Vi vet att det är förenat med risker att köpa aktier p.g.a. uppköpsrykten, för vi vet aldrig om ett bud blir av eller ej. Men följ trenden upp så länge fundamentan finns där. Blir det bud på bolaget redan till sommaren, tror jag att 195 kronor är ett tips att luta sig mot.

Avslutningsvis måste jag påpeka att få aktier uppvisar en sådan potential som Tyks gör. Att vi befinner oss mitt uppe i en finansoro syns inte i kursutvecklingen. Tyks har vid flertal tillfällen i historien levt ett eget liv och det finns nog därför ingen anledning att ta med yttre störningar i beräkningen denna gången heller. Det ser mycket spännande ut för aktien kommande månader!

1 kommentar:

Anonym sa...

Lite inlägg senaste tiden.
Har du haft häcken full?
Vad tror du om OMX?
900 eller 1000 först?
Står det högre vid halvårsskiftet?

H-O M