onsdag 16 april 2008

Stark Olja lyfter Pearl?

Dags att musslan öppnas och pärlan upptäcks!
Oljan på rekordnivåer (light crude us$114,50) och Pearl avvaktar utvecklingen med sidledes kursrörelser. I överlag har vi sett en stark utveckling i bl.a. Lundin Petroleum och Tanganyika Oil, som drivit upp SX Energi-index med den påföljden att jag ser en liten bekräftelse på att det finns mer att hämta. Detta index ser ut att ha brytit sig ur den fallande trenden sedan 2 år tillbaka och därmed skapat intressanta signaler till en förnyad uppgång. I skrivande stund noteras det i 1134 och det är i princip fritt fram upp till motståndsnivån vid 1200-1210 (+6 %)

Pearlaktien har etablerat en bottenformation, där vi ser den mellanliggande uppgången symmetriskt mitt i, varför jag ser att tid och pris harmoniseras väl avvägt. Vi har 5 veckors tillbakapressade nivåer på båda sidorna, varför det förefaller naturligt med en reaktion. Om detta skall fullbordas till pricka, bör den komma möjligen i nästa vecka. Många andra indikatorer talar i den riktningen.

Denna gång har jag infogat en FishNet-graf, där vi ser ett antal MA-linjer hopa sig, eller trassla om Du vill det, vid 10 och 11 kronor. Historiskt är detta en intressant referens om aktiens kursrörelser kan bryta igenom dessa eller ej. Nu har Pearl en ganska kort kurshistorik på den svenska marknaden, men jag tycker ändå när man studerar andra aktier, känns det pålitligt som teknisk indikator! Om aktien med hjälp av en positiv nyhet, kan lyfta och stiga förbi 11 kronor, ser vi även 12,30 kronor som möjlig konsolideringsnivå. Blickar vi högre upp, är det i princip fritt fram upp till c:a 16 kronor.

Det cirkuleras många rykten kring bolaget, men jag avstår från att återge dessa i denna blogg, men allt talar för att ett köp i denna aktie - förr eller senare - bör resultera i en stark uppgång mycket snart!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej bara jag igen!
I'm home efter ett besök i de nedre regionerna av ...(kan kvitta)
Tyckte du inte min analys av OMXS var hyfsad? SKF stämde på pricken!
Nå men nu tror jag att det vänder på måndag för ett besök 940-950.

Vad tror du?
Har du häcken full fortfarande?

Anonym sa...

Ursäkta glömde nicket:

H-O M