torsdag 29 januari 2009

OMX – Kort uppföljning...

Rapporterna markerar sitt avtryck på grafen!
OMX (623)
Det är ibland märkligt att saker och ting blir självuppfyllande. Jag nämnde i tisdagens inlägg att såväl den gröna nacklinjen vid 647, som spannet 642-652 utgjorde det ”trassliga” motståndet enligt FishNet. Det som hände var att OMX på endast en dag drog iväg upp till 643, för att idag falla tillbaka på nytt. AZN, SKF, SCA samt H&M lämnade rapport med överlag negativ respons från placerarna. En sur omvärld hjälpte också till, men det troliga är att dagens rekyl blir nog kortlivad. Fortfarande innehåller marknaden en respektingivnande ton på placerare. Inget är givet, men den lilla skara nervösa placerare som säljer, måste bort från arenan innan uppgången kan påbörjas!

Grafen ovan har jag markerat en kommande och förväntad lågpunkt kring 618. Jag tror inte att den blå fallande topplinjen bryts, då det i så fall skulle innebära en mycket svidande nedgång på kort tid. Utgår vi ifrån att nivån håller, kan vi under morgondagens handel därför se fram emot en återhämtning, kanske till 632-635.
De finansiella EKG-kurvorna längst ned på 60-min-grafen visar tecken på avmattning och det troliga scenariot är att dessa planar ut under fredagen, då dagsgrafen ger oss signaler på en ny uppgång till nästa vecka.

Energi-index (607) dras med oljepriset nedför kursgrafen och jag har lagt in två stödlinjer som fungerar som stödområden. Den första skär kring 590 och om den skulle brista, återfinns den andra på 530-535. FishNet upplyser oss om att vi har ett gytter av trådar i spannet 580-590, varför jag tippar på att sektorrekylen stannar här. Oljestatistiken från USA uppvisar på fortsatt stort överskott, vilket hämmar oljeprisets utveckling denna vecka, till skillnad från förra onsdagens rapportering. Om Brentoljan faller ner till $40, torde nedgången stanna där nere. Fler och fler signaler vittnar om att vi har det värsta bakom oss och att energisektorn därför har en begränsad nedsida. Dock får vi antaga att den förväntade uppgången från "bottenträsket" kommer att bli måttlig i den inledande fasen...


3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej igen.

Angående din kommentar om OXH och FishNet...
Har hållit på med FishNet i 10 år nu och har slutat att förvånas. ;-)

Korrigeringen senaste veckans upptrend, som jag nämnde igår, kom till slut. Den stora frågan är vad som händer härnäst.. något jag försöker dissekera just nu.

Hörs...

Anonym sa...

F... jag är tydligen inte överens med tangentbordet...

OXH i förra kommentaren = OMX

Sorry..

Hausse och Baisse sa...

Hej Roxy!
Jag har ett gott minne, ett mycket gott sådant. Jag känner till dina kunskaper på området och har respekt för dessa!

Kul att du hörde av Dig!

mvh
H&B