tisdag 27 januari 2009

OMX – Nytt försök till uppgång?

Den fallande topplinjen bröts ikväll….
OMX-index fladdrar upp och ner som en jo-jo mycket beroende på fortsatt oro inom banksektorn. Media matar oss dagligen med nyheter om fortsatt kris men en nyhet som överraskade var rapporten från American Express som var överraskande starkt. Kreditförlusterna var lägre än förväntat och vittnar om att konsumentkrediterna än så länge inte åderlåter kreditkortsföretagen med överraskande förluster. So far so good!

OMX (624) gav oss en dubbelbotten vid 592 den 21 och 23 januari, för att inleda denna vecka igår måndag med en återhämtning. Under tisdagens handel vacklade index upp och ner med 2% för att sluta på dagshögsta. Denna avslutning kan också bli den första bekräftelsen på en teknisk köpsignal. Om denna bekräftas imorgon onsdag, kan vi förvänta oss en hygglig utveckling kommande veckor!

Jag bifogar dagens inlägg med två grafer som avser 60-min över OMX-index. Den första är mer överskådlig då jag valt att uppvisa den helblåa cirkelstödet som fångar in hela ”bottenformationen” sedan 10 november. Dessutom valde jag att rita dit två punkterade motståndscirklar, som skapat en ”harmonisk” spelplan för index att röra sig inom. En horisontell grön nacklinje upplyser oss också att säljsignalen bekräftades i.o.m. genombrottet av 647 den 14 januari. Just denna nivå kommer för resterande del av veckan även att bli ett område där viss tveksamhet kan komma att infinna sig.

På den lilla grafen, har jag valt att infoga FishNet, eller en samling av olika glidande medelvärden, som ”hopar” eller ”trasslar” sig inom rangen 642-652. Mycket ofta brukar det uppstå störningar i marknadens ambitioner att forcera detta ”gytter”. Men om det sker vid ett senare tillfälle, kan vi rikta in oss på en starkare utveckling med möjlig uppgång till 700-nivån igen! Vi ser även att Stochastic(34) nyligen uppnått överköpta nivåer, men att det betyder INTE att index för den delen är överköpt. MACD ser ut att ha brutit upp igenom 0-linjen, varför även denna indikator stärker övertygelsen om en underliggande styrka i marknaden. Klicka gärna på grafen för uppförstoring!

Sammantaget uppvisar även de ledande indexen i USA att den negativa trenden sedan årsskiftet har stannat upp. Det är fullt möjligt att marknaden förbereder en ny uppgång grundat på president Obamas stimulanspaket som presenteras inom kort (enligt uppgift den 30 jan). Det är med stor spänning vi ser fram emot hur stor del av de 825 miljarder USD som placeras på infrastrukturen. Om sektorn premieras bör det gynna många anläggningsföretag, och varför inte vårt Skanska som har framskjutna positioner i USA inom just detta segment? Vi får se hur marknaden tolkar presentationen.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej du!

Har ingen analys på OMX at terbjuda men är lite inne på samma scenario som du den närmaste tiden.

Väntar egentligen bara på att en korrigering ska ske efter de senaste dagarnas uppgång. Sen får vi se om köpsignalen fortsätter att stärkas för ytterligare uppgång.

Jag bevakar US Index och US Shares och speciellt S&P500 Future just nu.

Har inga nivåer att ge ännu utan jag försöker jobba mig in i marknaden efter min "frånvaro".

Hörs.

Anonym sa...

Sorry... ovanstående "Anonym" var jag... Roxy.

Tryckte fel vid publiceringen.
Ooooops...