fredag 9 maj 2008

OMX - nervösa vinsthemtagningar...

Bolånekrisen lever vidare men uppgången fortsätter efter rekyl!

OMX-index lyckades till slut att bryta upp igenom 1000-nivån, för att därefter attackera 1013. Efter fyra dagars handel utan bryta upp, kom så genombrottet vid det femte försöket i onsdags den 7 maj med en ny topp på 1024. Som marknadsförhållandena utvecklats, trodde jag omgående på en vidare färd upp till 1040-1050 redan nu, men dagens påminnelse om bolånekrisens effekter, mynnade ut i en rekyl, där index i skrivande stund noteras på prick 1000.

Jag har lagt in en 60-minutersgraf med lite olika trendlinjer samt stochastic34, som uppvisade överköpt prissättning. Blickar vi på dagsgrafen, är indikatorerna även här på överköpta nivåer, varför rekylhotet legat i luften under de senaste dagarnas handel. Frågan var ju vilket som skulle bli den utlösande faktorn...

OMX har jobbigt att fullborda sin bearmarketrally, då det nervösa kapitalet hela tiden flödar ut och in med slagig kursutveckling som följd. Men så länge oroshärden kan kopplas till en källa - d.v.s. bolånekrisen - utan smittoeffekter till den reala ekonomin, kvarstår hoppet om en förnyad attack på ovansidan! Uppstället tar längre tid än vad man tror, och det gäller att ha starka nerver! Strukturaffärer av olika slag brukar vara ett incitament som bekräftar ambitioner till stordriftsfördelar, vilket marknaden under senare tid spekulerat i. Värderingarna är låga tycks man resonera, varför det skulle inte förvåna mig om vi får bevittna några stycken under kommande månad. Men samtidigt kan det sannolikt denna gång även utgöra ett kvitto på att trenden viker av nedåt igen när optimismen står som mest i blom. Jag tror fortfarande på 1070-1080 som kommande målområde innan den stora C-vågen nedåt i A-B-C-svängen kan inledas längre fram.

Om vi tittar lite närmare på grafen, ser vi att formationen har en kil-liknande utseende, vilket i regel alltid måste slås sönder. Om punkteringen sker på nedsidan, är mitt hopp att vi får en sidledes formation, som förblir kraftsamlande inför den fortsatta uppgången! Närmast har vi 995-1000 som en möjlig stödnivå, tätt följt av 985. Håller inte den sistnämnda nivån, som jag betraktar som stark och viktig, återstår 960, som jag bedömer som sista utposten på nedsidan. Faller index ned hit, tror jag att vi får räkna med en trist sidledes och orolig handel på dessa nivåer ända fram till den 20-22 maj, innan nästa uppställ kan inledas. Om denna prognos infrias, kan vi antaga att vi har en fin avslutning på rallyt fram till midsommar, som jag tror blir kommande målområde i almanackan.

Inga kommentarer: