tisdag 6 maj 2008

Pearl - snar islossning!

Signalerna finns där för en extrem uppgång!

Bottenformationen har till skillnad från övriga oljeaktier inom Lundinsfären, mestadels präglats av sidledes handel. Sett från respektive bolags lågpunkter under inledningen på 2008, har Tanganyika Oil lyft med över 100 %, Lundin Petroleum dryga 60 %, medan Pearl fått nöja sig med endast c:a 25 %! Som jämförelse kan nämnas att oljepriset under motsvarande tid, stigit med 42 %!!!

Bolaget lämnar rapport den 15 maj och möjligen kanske vi kan få besked om vilken intjäningsförmåga bolaget har på sin produktion. $70 har spekulerats, men frågan är om inte vi får ta del av högre belopp.

Vi ser i grafen flera positiva egenskaper för en kommande uppgång. Bl.a. ser vi högre toppar och bottnar, vilket är bra. Vidare att det förefaller vara materialbrist om placerarna vill komma åt en större post, vilket också återspeglas i kvällens handel på Toronto-börsen. Om aktien etablerar sig över ca$2,20 till hög volym, borde saken vara klar.

Hela nedgången i höstas kan ha sin förklaring i de förvärvade bolag som haft oljefält som passat in i Pearls kärnverksamhet, sålt ut sina aktier då köpesskillingen till stor del utgjorts av aktier. I avsaknad av positiva nyheter från bolaget, har efterfrågan därför inte varit fullt tillräcklig för att möta utbudet. Men de senaste månaderna ser vi ett första tecken på att utförsäljningarna mattats, och en bottenformation kunnat urskönjas. Om aktien den närmaste tiden passerar 14 kronor, tolkar jag att en ny längre tids uppgång påbörjas.

Merparten av de indikatorer jag lutar mig mot, har gett signaler om uppgång, varför jag i första hand vill se ett etablerat genombrott av 12,30 kronor och därefter 14 kronor. När sedan 14 kronor passerats, finns flera nivåer såsom 18 och 20 kronor. Men mäter vi bredden av bottenformationen, indikerar detta ett kommande målområde kring 20 kronor! Jag betraktar denna nivå som ett pausområde i en ännu större uppgång i ett senare skede.

Den fallande topplinjen som bröts den 17 april, var en första indikation på att något var i görningen. Jag har i tidigare inlägg därför varit mycket positiv till en snabb reaktion på signalen, men dessvärre har den uteblivit, bara för att harva i sidled ytterligare en tid. Hela bottenformationen är mycket kraftfull, vilket med mycket stor sannolikhet kommer att återspeglas i kommande uppgång. Kanske redan i samband med rapporten?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Pearls är inte mitt största innehav, men jag håller tummarna för en uppgång. Fundamentalt ser aktien väldigt bra ut. Kanske blir det en till nedgång mot botten vid 9,5 innan uppgången tar fart på allvar?

/Marcus

Anonym sa...

Nejdu Marcus!
Jag har följt denna blogg och pearl längre än du!
Har inga baktankar om pearl utom att det ska upp upp i det blå!
Vad säger du om det bloggarn?
Du vet väl mitt track-record nu;)
Minns SKF!

H-O M

Anonym sa...

Håller med om det som H&B skriver. Har varit inne i Pearl en längre tid. Tror personligen att om vi inte passerar 14kr inom de närmaste dagarna så kommer infon i Q1 rapporten att se till att den nivån sprängs med råge och lämnas bakom oss för all framtid. Hoppas vi kan hålla minst ett neutralt läge fram tills dess.

Framtiden är ljus för Pearl-ägare!

Mvh

All4Oil

Ps. Tack för en suverän blogg!

Anonym sa...

Jag är oxå optimist angående pearl men tänkte fråga om du praktiserat någon av dessa metoderna http://www.traderslog.com/fibonacci-tricks.htm

Jag tänker mest på gapet vi har i pearl vilket om jag då förstått "trixen" från länken ovan sätter ett riktmärke ca 15.80? Därmed inte sagt pearl inte kan fortsätta uppåt.

/Vetgirig

ps. jag gillar oxå din blogg. ds

Hausse och Baisse sa...

Till Vetgirig!

Hej Du! Skojigt att Du gillar bloggen!

Jo, jag brukar titta på fibbtalen, men jobbar mest efter större trender eftersom det finns mer pengar att tjäna då ;-)
Utgår vi från $6 ner till $1,5, utgör 50% av nedgången $3,75 => 22,50 kr. 62% ger $4,30 => 25,80 kr
Jag inrikatr mig till ett kommande uppställ till $4 och hoppas givetvis att Canadadollarn handlas över 6 kr då!

Lycka till med Pearlinnehavet!
H&B