tisdag 17 mars 2009

OMX - Uppgången närmar sig?

Påskveckan kan bli startskottet för en ny uppgång...
Ofta när vi analyserar trender och vågor, finner vi konsolideringar, eller kurspauser, som med stor träffsäkerhet placeras halvvägs. Detta inte enbart i antal kronor utan även om vi beaktar tidsaspekten. Vi kan ta t.ex. en enskild aktie och bryta ned mönstret från månader till minutgrafer och med hjälp av dessa kurspauser på enkla grunder kunna identifiera ett kommande målområde.

Marknadsförhållandena känns ljusare idag, även om det finns rester av hot hängades över oss, men mot bakgrund av ovanstående resonemang, tog jag mig friheten att göra en enkel beräkning om när vi på matematiska grunder kan ringa in startögonblicket för den efterlängtade uppgången. Observera att detta är ett enkelt knep bland många andra metoder, men väljer att lägga ut den på bloggen som en utmanande alternativ prognos.

Tekniken bygger på att jag räknar antalet dagar från den första lågpunkten i oktober och försöker identifiera en mittpunkt, och sedan därifrån beräkna återstående tid i antalet dagar. "Bulls eye" har jag därför valt att ringa in på januaribotten och fann att ögat träffade 26 januari. Det hade då avverkat 59 handelsdagar från oktoberbotten, närmare bestämt den 27:e.

Från dagens datum (090317) återstår det därför 13 handelsdagar innan vi på grafens högra sida kan ringa in tänkt dag för "bolsklut", vilket blir den 6 april. Då har vi 59 handelsdagar på båda sidorna om Bulls eye. Detta sammanfaller då med påskveckan och som kuriosa i sammanhanget har vi fullmåne under skärtorsdagen som kanske kan bidra med extra näring?

Om ovanstående scenarie faller på plats med den påföljden att OMX bryter upp igenom 720, lämnas en efterlängtad köpsignal som över sommaren/förhösten möjligen kan nå upp till 820 - 840. Uppgången kommer att bli ryckig och troligen präglas av nya framtidshopp tills....

15 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas du har rätt, jag är inne på samma linje.
Tack för en bra blogg

//Johan

Anonym sa...

Oki

Då kör jag in rubbet när vi kommer ner en bitt ..

Hur lågt tror du vi går ..
ska jag börja trycka in vid 630-640 ?

Hausse och Baisse sa...

Hej!
Jo, jag tror och hoppas den kommande rekylen landar i det spannet du ger uttryck för. Men jag tror det blir ryckigt så missar man första försöket kommer det fler. Inte lätt att fånga en fallande kniv, kanske klokast att göra stötvisa köp? Allt beror ju även på VAD du ämnar inhandla.

Jag kommer att rikta större uppmärksamhet på OMX kommande utveckling i högre grad än tidigare då jag anser förutsättningarna så intressanta!

Det skulle vara roligt om prognosen slog in...

/H&B

Anonym sa...

Jag kommer trycka in i stor bolgas fonder sverige

Toppen blogg !

Har kört två vänder upp ..
Men gick ut lite för tidigt i denna fas .
Men det gick +++
Har kollat på din blogg rätt mycket ..

Anonym sa...

Vill du ändra din syn på OMX ?

Om du ändrar och tror på upp uppdatera direkt då !

Anonym sa...

Hej H&B!

Alltid trevligt att läsa din blogg!
Låt säga att det över sommaren kommer en topp på runt 850, så vore det intressant att höra fortsättningen, om du nu jobbar med så långa tidscykler. Tror du te x att det kommer att sättas en ny lägre botten på OMX längre fram? Dvs inom ett år (eller 1,5 år)?

Mhv Olivia

Hausse och Baisse sa...

Hej Olivia!

I mitt grundscenarie tror jag på en uppgång från april/maj och 4-6 månader framåt. Toppnivån 820-850 kommer därför i höst tror jag. Sedan ner igen och tror på lägre nivåer än vad vi sett under 2008.

Alltid vanskligt att gå händelserna i förväg men visst finns det utrymme på tekniska grunder fram till 2010 att se OMX handlas ner till 400 om omvärlden säckar ihop. Detta kan uppfattas som extremt negativt men om USD halveras på kort tid och finanskrisen kommer in i en ny och djupare fas är det inte mycket som kan hejda detta framtida mörker som skapar uppgivenhet.

Det är viktigt att vi tar ett steg i sänder och analyserar omvärldsfaktorerna. Att inflationen kommer tillbaka igen är ingen svår gissning. Men hur detta kommer att påverka BNP-tilväxt samt bolagsvinsterna återstår att se. Allt beror ju på hur vi - du och jag - har för framtida konsumtionsambitioner. Och samtidigt hur stor arbetslösheten blir...

Många faktorer kommer att påverka vårt beteendemönster, nya som gamla, varför det är ingen lätt uppgift att "bevisa" eller komma med trovärdiga argument redan nu varför det går upp eller ner om ett a` två år. Vi kan tro men det förblir endast gissningar...

Närmast försöker jag hitta startläget inför återhämtningen då man kan surfa med upp tills vi slutligen når en topp i höst.

Välkommen tillbaka till bloggen då och då!

mvh
H&B

Anonym sa...

Att det ska ner nu håller jag med om, men när det ska upp tvista jag om.
H-O M

Anonym sa...

Hej igen!

Tack H&B för ett utförligt svar. Intressant!
Det var ungefär så som jag också tänkt mig scenariot framöver, vi får se hur det går, spännande!
Jag tittar ofta in på din blogg,

mvh Olivia

Anonym sa...

Jag kanske missat nåt i texten, men jag förstår inte motiveringen att Bulls eye hamnar just där du lagt den? Varför inte en snäpp till vänster? Eller till höger? Förklara gärna.

Anonym sa...

Omxs30 kommer nå 350-400

/Securities Analyst
Investor

Anonym sa...

Närmast försöker jag hitta startläget inför återhämtningen då man kan surfa med upp tills vi slutligen når en topp i höst.

Detta gillar jag bara säg till så vi kan gå med ..

Anonym sa...

Läser man så tror många på upp över 700 snart

Men du tror på ner mer .

Europa
OMX noteras i en bullflag och det skulle vara ett solklart köp om den flaggat vid en högre topp. Men nu noteras undexet mitt emellan stödet vid 600 och motståndet vid 700 och då gör vi ingenting. Vi förväntar oss dock ett kraftigt utbrott upp.


Du har inte ändrat dig ?
Man vill ju inte missa tåget ..
Hur ser du på att vi tar 690 på omx är det bara till att gå in hårt då ?

Anonym sa...

Hej!

En analys av Pearl skulle vara intressant efter att den fått lite fart uppåt!

/Anders

Anonym sa...

Hausse och Baisse


USA måste komma med en rekyl nu.

Då måste det komma en sättning här .
Hur ser du på att OMX stampat en vecka .....