fredag 21 november 2008

OMX - ta ett djupt andetag.....

...än är det inte över!
Sett ur relativt perspektiv, har det svenska OMX-indexet haft en lugnare utveckling än kollegorna på den europeiska arenan, om än marginellt. Vi har sett på dagsgrafen hur index skapat en omvänd HS-formation (inringat på timgrafen ovan), vilket brukar i positiva trender ge hoppfulla signaler. I en fallande trend blir signalen negativ, vilket vi fick bekräftelse på häromdagen då index ”klev ur hagen” vid 630-nivån.

Vi befinner oss nu på nivåer som är allt annat än enkelt att ge prognoser om på detaljnivå. Kraften i nedgången skapar överdrifter där inte ens historiska V-zoner blir pålitliga referensramar att luta sig mot. Det vi vet är att trenden är negativ, vilket innebär inget köp ännu kan göras. Många trotsar detta ändå och fyndköper därför det är ”billigt” men underskattar det negativa kapitalflödet då säljarna inte tar hänsyn till värderingarna! Dessa är tvingade av olika skäl då likviditetsbrist uppstått i fonden, eller omplaceringar sker till andra instrument såsom räntepapper. Om index stannar upp vid 557 eller annan lägre nivå, avstår jag ifrån att uttala mig om. Extremnivån är 480-520-spannet.

Jag har vid flertal tillfällen inringat en botten till nästa vecka och räknar med en teknisk återhämtning en bit in på det nya året. När så årsboksluten presenteras, tas skeletten fram ur garderoberna och den sista djupa nedgångsfasen inleds fram troligtvis till Valborg. Extrema lågpunkter kan förväntas när vi analyserar vecko- och månadsgrafer. Men det återkommer jag till vid ett senare tillfälle.

Dagens timgraf innehar egentligen endast två detaljer jag strikt litar på. Dels är det MA(20) som ligger i en fallande trend, dels MACD. På dagsgrafen visar dessa indikatorer att vi ännu inte är färdiga med utförsäljningar. Men på timgrafen ser jag att vi skall vara observanta på om index lyfter sig över 600-nivån. Om så sker idag eller på måndag kan vi få en utplaning av linjen som inger falska förhoppningar om en uppgång. Mitt grundtips är att signalen blir falsk och den sista snytingen nedåt väntar. Så länge index befinner sig under MA(20) skall det vidare ner. På dagsgrafen inleds en ny nedgång av denna indikator efter två veckors sidledes rörelser.

Sammantaget blir min slutsats att index under fredagen inleds negativt men att vi kommer att få tvära kast på kursgrafen. Avvakta med köp tills signalerna är på plats. Visst kan vi få en lågpunkt under kommande vecka, men det kommer vara extremt nervöst fram till Lucia! Det kommer att krävas starka nerver om man inte kan hålla fingrarna borta från syltburken!


Inga kommentarer: